zaterdag 9 februari 2013

Gezonde brownies met chocolade en dadels



'Deze brownies zijn aanzienlijk minder calorierijk dan de gewone brownies, omdat de sappige textuur en zoete smaak voor het grootste deel afkomstig zijn van de dadels. Ideaal voor een alledaagse traktatie.'
Dit is de intro van deze heerlijke brownies in het kookboek ''Wat gaan we eten?'' van Bill Granger. Nu is er al weinig voor nodig om mij over te halen brownies te maken en te eten (zie ook de eerder geposte Mokka brownietaart) maar na het lezen van deze tekst wilde ik het liefst zo snel mogelijk aan de slag in de keuken! 
Ik was heel benieuwd hoe deze ''gezonde'' brownies zouden smaken en ik besloot ze gister te maken. Eigenlijk is het antwoord op de vraag hoe ze smaken heel duidelijk...ze zijn allemaal al op!

Gezonde brownies met chocolade en dadels
Voor circa 25 stuks

140 gr boter
140 gr gedroogde dadels, zonder pit, fijngehakt
60 gr cacaopoeder van goede kwaliteit
90 gr bloem
1 theelepel bakpoeder
100 gr lichte basterdsuiker
3 middelgrote eieren
1 theelepel vanille extract

Verwarm de oven voor op 160 °C.

Vet een bakvorm of ovenschaal van ongeveer 20 x 20 cm in met boter en bekleed de bodem met bakpapier. 

Smelt de boter in een steelpan en roer de fijngehakte dadels erdoor. Neem de pan van het vuur en laat de dadels zo 10 minuten staan.

Zeef de cacao met de bloem en het bakpoeder in een grote mengkom. Roer de basterdsuiker door het bloemmengsel.

Klop in een andere mengkom de eieren en vanille door elkaar en roer de dadels met de boter hierdoor. Stort dit op de droge ingrediĆ«nten en roer alles door elkaar tot het net in vermengd.

Schep het beslag in de voorbereide vorm en bak de koek circa 20 minuten tot hij net stevig is aan de buitenkant. Laat afkoelen en snijd er blokjes van.

Kopje koffie of thee erbij en genieten maar!

1 opmerking:

  1. Hoi Anneke,

    Ik heb de brownies geproefd. Echt lekker en niet zo machtig als de gewone brownies. Super lekker met die dadels erin verwerkt.
    Ik bied me aan als 'proefkonijn'hoor.
    Ma

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...