dinsdag 16 april 2013

Dubbele knapperige chocolade koekjes


Wij hebben eigenlijk nooit koekjes in huis. De reden is simpel; zodra het pak open is verander ik in een koekiemonster en alle koekjes moeten op! Voor mijn eigen veiligheid (lees weegschaal-vrees) haal ik ze dus maar niet in huis. Maar toen ik deze heerlijke koekjes tegen kwam in het Meat Free Monday kookboek liep het water me in de mond, hier wil ik wel een uitzondering voor maken, deze koekjes moest ik proeven! 
Mijn collega's fungeerde als testpanel voor deze dubbele knapperige chocolade koekjes en de jury was unaniem; de koekjes zijn geslaagd met een dikke 10! Binnen no time waren ze op, gelukkig ben ik dus niet de enige koekiemonster...

Dubbele knapperige chocolade koekjes
voor ongeveer 30 stuks

225 gr pure chocolade (70% cacao)
125 gr zachte boter
300 gr lichtbruine basterdsuiker
75 gr witte chocoladedruppels
ongeveer 6 eetlepels poedersuiker
1 theelepel vanille-extract
2 eieren
150 gr bloem
50 gr cacao
2 theelepels bakpoeder
2-3 eetlepels melk
snufje zout

Verwarm de oven voor op 180 °C.

Smelt de pure chocolade au bain-marie en laat de chocolade vervolgens iets afkoelen.

Klop de boter met de basterdsuiker romig, dit duurt ongeveer 3 minuten. Klop er geleidelijk 2 losgeklopte eieren, de theelepel vanille-extract en de gesmolten chocolade door. Zeef het bloem, de cacao, het bakpoeder en een snufje zout boven de kom. Doe er de melk en de witte chocoladedruppels bij en vermeng alles luchtig.

Dek de kom af met plasticfolie en zet hem minstens 2 uur in de koelkast.

Bekleed een bakplaat met bakpapier.

Schut de poedersuiker in een diep bord. Neem een schep van het koekjesdeeg en vorm hier een balletjes van, ongeveer formaat walnoot. Wentel het balletje door de poedersuiker en leg het op de bakplaat, leg ze niet te dicht bij elkaar. Bak de koekjes, in meerdere porties, in ongeveer 12 minuten in het midden van de oven af. Ze moeten net stevig aanvoelen en nog niet knapperig zijn. Laat ze afkoelen en knapperig worden. 

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...