dinsdag 21 mei 2013

Foodblogswap; Griesmeel pannenkoekjes met blauwe bessen


Deze maand deed ik voor de tweede keer mee aan de Foodblogswap, een super leuk initiatief waarbij foodbloggers van elkaars blog bakken/koken. De blog waar ik deze maand van mocht koken is die van Fatima; Safrana Argana
Op de blog van Fatima vind je de heerlijkste gerechten, voornamelijk uit de Arabische keuken. Omdat ik een jaartje deels in Turkije (Izmir) heb gewoond voor mijn werk vond ik het extra leuk om recepten van bijvoorbeeld ''Iskender'' tegen te komen. Dit aten we vaak als we in Bursa waren, op bezoek bij leveranciers. Of het recept voor ''Borek'', deze haalden we in het weekend bij de bakker voor bij de brunch/lunch. Allemaal goede herinneringen dus aan de heerlijke Arabische keuken, maar ik kook het thuis nooit. Ik was dan ook vastberaden dit voor de Foodblogswap wel te gaan doen, totdat.... ik de griesmeelpannenkoekjes zag staan. Heerlijke Amerikaans-achtige pancakes, mooi luchtig dat zie je meteen op de foto die bij het recept van Fatima staat. En ik had ook nog heerlijke blauwe bessen in huis... 

Judith van Judith's cakes kookte deze maand van mijn blog, voor welk recept ze koos? Je leest het hier!

Griesmeel pannenkoekjes met blauwe bessen
voor circa 25 kleine pannenkoekjes

2 eieren
225 ml melk
225 ml karnemelk
1 zakje bakpoeder

1/2 theelepel zuiveringszout (natriumbicarbonaat te koop bij drogist/apotheek)
50 gr gesmolten en afgekoelde boter

200 gr blauwe bessen
280 gr fijne griesmeel
2 zakjes vanille suiker
Snuf zout


Meng in een kom de eieren, de melk, karnemelk, zuiveringszout, vanille suiker, een snufje zout en het bakpoeder, laat dit even rusten. Voeg de afgekoelde boter toe en meng het goed door elkaar.

Net voordat je de pannenkoekjes gaat bakken voeg je de griesmeel toe, laat het een minuutje rusten. Het wordt een dikke massa.

Verwarm wat boter in een pan met antiaanbaklaag, schep ongeveer een eetlepel beslag in de pan per pannenkoekje.

Als de randen droog worden leg je een paar bessen in het pannenkoekje en draai je hem om. Een handige tip van Fatima; dit doe je het makkelijkst met een kaasschaaf! Laat de andere kant ook gaar worden.

Maak een mooie stapel pannenkoekjes, garneer met nog wat blauwe bessen en serveer er ahornsiroop bij.

Met deze Griesmeel pannenkoekjes met blauwe bessen ontbijt je als een koning!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...