vrijdag 7 juni 2013

Munt Limo

Zelfgemaakte cadeautjes uit de keuken zijn natuurlijk altijd leuk om te geven. Deze munt limo maakte ik voor de gastvrouw van een heel gezellig en geslaagd etentje. Wij gaven er een fles prosecco bij, maar deze limonade is ook lekker met ijskoud bruisend bronwater en wat verse munt en een schijfje citroen. Of je kunt er evt. nog een scheutje gin of wodka bij gieten voor een lekker aperitief. 
Voor deze munt limonade kocht ik de munt bij het Turkse winkeltje om de hoek. Hier kocht ik 100 gr munt voor maar €0.35, ter vergelijking: bij de AH betaalde ik altijd €1.39 voor 15 gr. Tel uit je winst dus ;-)
De limonade kun je maanden in de koelkast bewaren, hiervoor bewaar je hem in een brandschone fles. Ik gebruikte een leeg flesje waar eerst olie in had gezeten. Ik steriliseerde het flesje door deze te vullen met een paar centimeter kokend water en deze daarna een half uurtje in een 150°C warme oven te zetten.
Het recept voor deze munt limonade komt uit het boek ''Home made zomer'' van Yvette van Boven.


Munt Limo

voor ongeveer 125 ml siroop

50 gr muntblaadjes
200 gr suiker
1 citroen
3 dl water

Was de citroen goed en snijd deze in schijfjes.

Breng de muntblaadjes samen met het water, de suiker en de schijfjes citroen aan de kook. Laat het 5 minuten koken, draai daarna het vuur uit en laat het nog 1 uur staan om te trekken.

Zeef het mengsel nu en breng het opgevangen vocht opnieuw aan de kook. Op laag vuur laat je het in z'n 15 minuten inkoken, tot het een stroperig goedje wordt. Als de siroop afkoelt wordt hij nog wat stroperiger.

Een lekker drankje voor een mooie zomerdag, geniet ervan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...