dinsdag 8 oktober 2013

Linzensalade met pompoen, geitenkaas en dillevinaigrette


Op tv zag ik Rachel Khoo's ''The Little Paris Kitchen'', wat een heerlijk kookprogramma! In dit programma neemt Rachel ons vanuit haar kleine keukentje in Parijs mee op reis in de moderne Franse keuken. Ze laat zien dat deze helemaal niet zo ingewikkeld is zoals vele denken. 
Ook deze linzensalade kwam voorbij, maar Rachel gebruikte rode biet in plaats van pompoen. Ik ben zo blij dat de pompoenen weer volop verkrijgbaar zijn dat ik er thuis al eentje had liggen wachten op een lekker receptje. Pompoen en geitenkaas is altijd een geweldig lekkere combinatie dus ik besloot de pompoen te gebruiken in plaats van rode biet en het pakte goed uit. Het is een heerlijke en voedzame salade geworden. Met de pompoen die ik overhield maakte ik deze lekkere geroosterde pompoensoep.

Linzensalade met pompoen, geitenkaas en dillevinaigrette
voor 1 persoon

50 gr linzen
ongeveer een kwart pompoen
75 gr zachte geitenkaas
handje verse dille
2 eetlepels witte wijnazijn
olijfolie
honing
zeezout
peper

Verwarm de oven voor op 180 °C.

Snijd de pompoen in parten van ongeveer 1 cm dik, verwijder de zaden en de draderige binnenkant. Leg de parten in een braadslee of grote ovenschaal en bestrooi met zeezout en peper. Besprenkel met een beetje honing en olijfolie en rooster de pompoen voor ongeveer 30 minuten in de oven.

Kook de linzen zoals aangegeven op de verpakking.

Maak de dillevinaigrette door de dille in een keukenmachine te mengen met 2 eetlepels olijfolie, de witte wijnazijn en een snufje zout.

Giet de linzen af, schep ze op een bord en verdeel hierover de pompoenparten. Verbrokkel de geitenkaas over de salade en besprenkel met de dillevinaigrette. Maak af met een scheutje extra olijfolie en peper en zout.

Smakelijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...