zondag 22 december 2013

Heerlijke recepten met kaas

Sommige van jullie weten misschien wel dat ik ook recepten bedenk voor de site Lekker Tafelen. Een tijdje geleden ontving ik via Lekker Tafelen een heerlijk kaaspakket van delekkerstekaas.nl. Of ik hier wat lekkere recepten bij wilde bedenken? Ja graag, dat wordt smullen! 
In deze blog vertel ik jullie wat meer over de lekkere kazen die ik ontvangen heb. Onderaan vind je een link naar de recepten die ik bedacht.


In het pakket vond ik onder andere een heerlijk stuk Emmentaler, een harde kaas uit Noord Zwitserland. Tijdens de rijping van deze kaas zorgen bacteriĆ«n voor de vorming van koolzuur, vandaar de grote bellen en dus gaten in de kaas. De smaak van deze kaas, gemaakt van koemelk, is iets zoetig en is niet alleen lekker in de kaasfondue maar ook een heerlijke toevoeging is salades! Ik maakte een heerlijke Waldorfsalade met emmentaler.




Ook zat er Abondance in het kaaspakket. Abondance betekent overvloed en het is dan ook een pikante, intense kaas. De kaas wordt boven op de Franse alpenweiden ambachtelijk bereid met rauwe melk, zodat alle smaak van de melk die de koeien geven behouden blijft. Met deze kaas maakte ik filodeegbuideltjes met spinazie. Het is een simpel gerechtje maar de buideltjes zien er hartstikke leuk uit, leuk voor de feestdagen of een etentje!









De laatste kaas waar ik een receptje voor bedacht is de Appenzeller extra kaas. Deze Zwitserse bergkaas heeft meer dan 6 maanden gerijpt. De korst is ingewreven met een mengsel van witte wijn, zout, witte peper en kruiden. De kaas van koemelk heeft lekker veel pit! Ik maakte een tomatenchutney voor bij deze kaas. Ik wist niet dat het maken van een chutney zo makkelijk is, anders had ik het al eerder gemaakt. De combinatie van kaas met een chutney is heerlijk. Deze chutney heeft vele smaken (zoet, zuur en pittig) en is heerlijk bij de Appenzeller extra kaas. 




Klik hier om de recepten te lezen.

Wat is jou favoriete gerecht met kaas?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...