maandag 28 juli 2014

Pasta met krab en tomaatjes


Op zoek naar een lekker recept voor het weekend kwam ik deze pasta met krab en tomaatjes tegen van Jamie Oliver. Hij noemt dit recept Pasta di Mamma! Een spannend recept want de krab is echte krab, geen surimi, nooit eerder kookte ik met echte krab. Ik was erg benieuwd naar de smaak. Op zaterdag ging ik op de markt opzoek naar echt krabvlees en bij de laatste kraam had ik gelukkig beet..
Voor dit recept gebruikte ik zelfgemaakte pasta, ik had nog wat heerlijke tagliatelle. Hoe ik deze pasta maakte kun je lezen in dit artikel wat ik schreef voor de site Lekker Tafelen. Het is even een klusje maar het is super leuk om zelf pasta te maken en erg lekker bovendien!
Even terug naar de krab, of de nep krab in dit geval; surimi. Wist je dat deze gemaakt wordt van witvisfilets? Deze worden gespoeld en vermalen om de smaak en geur weg te halen. Daarna wordt het vermalen tot een puree en gemengd met o.a. zetmeel, suiker, sorbitol, kippeneiwit, zout, soja-eiwit en kruiden. Als dit gemengd is en een soort pasta geworden is, wordt het gekookt en krijgt het een rubberachtige textuur... Echt krabvlees smaakt heel romig, zoet en ziltig, een pure smaak. Een ingrediĆ«nt dat niet veel poespas nodig heeft. Je hebt niet veel ingrediĆ«nten nodig voor deze pasta, dus zorg ook zeker dat je goede producten gebruikt, dat proef je zeker terug. Dit recept is snel en simpel maar verrukkelijk lekker! 


Pasta met krab en tomaatjes
voor 2 personen

150 gr tagliatelle
100 gr goed krabvlees
200 gr rijpe rode kerstomaatjes
1/2 citroen, het sap hiervan
klein handje verse basilicum
1 grote teen knoflook, fijngehakt
chiliflakes uit een molentje, naar smaak
zeezout
peper
olijfolie

Kook de pasta zoals aangegeven op de verpakking in ruim gezouten water.

Halveer de tomaatjes en knijp de zaadjes in een zeef boven een kom. Doe de zaadjes weg en bewaar de tomaatjes en het sap.

Verwarm een flinke scheut olijfolie in een pan. Bak de knoflook hierin, maar pas op dat deze niet verbrand. Voeg de tomaten en het tomatensap toe, laat een paar minuutjes smoren met de deksel op de pan. Zodra de tomaten zacht zijn en er meer sap vrij is gekomen voeg je de krab toe. Breng op smaak met zout en gemalen chiliflakes. Verwarm op laag vuur.

Giet de pasta af en schep om met de saus. Proef en breng op smaak met wat citroensap en eventueel meer zout en/of gemalen chiliflakes.

Laat de pasta in de saus staan tot het vocht is opgenomen. Schep de pasta in kommen of op borden en bestrooi met basilicum en druppel er wat olie over.

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...