dinsdag 24 februari 2015

Tomaten-ricottaschelpen uit de oven


Al een tijdje wilde ik een keer koken met grote pastaschelpen, oftewel conchiglioni. Meerdere malen kwam ik ze tegen in magazines en kookboeken en ik vond het er altijd zo mooi en lekker uitzien! Dit weekend vond ik de pastaschelpen in een delicatessenzaak in Gouda, ik heb ze meteen meegenomen. 
Eenmaal thuis herinnerde ik me dit recept van Donna Hay uit Nieuwe Klassiekers. Ik hoefde verder niet lang na te denken, dat ga ik maken. Snel naar de supermarkt voor de overige ingredienten! 
De pastaschelpen worden gevuld met drie soorten kaas en daarbij een heerlijke en simpele tomatensaus. Het recept is hartstikke makkelijk maar zit er geweldig uit en is nog eens heerlijk ook!



Tomaten-ricottaschelpen uit de oven
voor 4-6 personen

400 gr grote pasta schelpen (conchiglioni)
500 gr ricotta
40 gr fijngeraspte Parmezaanse kaas
100 gr fijngesneden mozzarella 
800 gr tomatenblokjes uit blik
250 gr kerstomaatjes
250 ml kippenbouillon
1 ei
2 tenen knoflook, fijngehakt
1 theelepel fijne kristalsuiker
handje verse basilicum
zeezout
peper

Kook in een grote pan met gezouten water de pasta volgens de gebruiksaanwijzing gaar. Spoel de pasta af onder de koude kraan en laat goed uitlekken.

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Meng de ricotta, Parmezaan, mozzarella en het ei goed door elkaar. Breng op smaak met een beetje zout en peper.

Schep de tomaten uit blik, kerstomaatjes, knoflook, bouillon, suiker, zout en peper om in een grote ovenschaal.

Vul de pasta schelpen met het ricotta mengsel en leg ze in de ovenschaal. Zet de ovenschaal voor 20 minuten in de oven of tot de kaas goudbruin is. Je kunt de laatste minuten ook de grill aanzetten voor een mooi goudbruin laagje.

Garneer met wat verse basilicum.

Enjoy!


LIKE Mijn Kookavonturen op Facebook en blijf op de hoogte van nieuwe recepten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...