donderdag 12 februari 2015

Wit­lof met ham, kaas en mos­terd­pu­ree


Door Pinterest heb ik nooit meer gebrek aan inspiratie. Hierdoor kook ik veel minder uit de Allerhande dan een paar jaar geleden. Toch viel dit heerlijke recept mij op en kon ik niet wachten om het te maken. Witlof met ham en kaas uit de oven, ik denk dat er weinig mensen zijn die dit niet lusten? Vroeger was het al een favoriet bij ons thuis. Allerhande combineerde de witlof met ham en kaas dit keer met aardappelpuree. De puree is op smaak gebracht met mosterd, heerlijk!
Dit recept is niet heel snel qua bereidingstijd, je kunt het wel makkelijk voorbereiden. Maak het recept de avond van te voren klaar, laat het afkoelen en bewaar afgedekt in de koelkast. De volgende dag hoef je de witlofschotel alleen in de oven te schuiven en je kunt genieten!


Wit­lof met ham, kaas en mos­terd­pu­ree
voor 4 personen

1 kg krieltjes, kruimig (of aardappels)
6 stronken witlof
2 eetlepels mosterd
scheutje melk
12 plakken belegen kaas
12 plakken achterham
zeezout
peper

Was de krieltjes en snijd ze doormidden. Kook ze in gezouten water in ongeveer een kwartiertje gaar.

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Snijd de onderkant van het witlof, snijd ze in de lengte doormidden. Verwijder de harde kern en eventueel de verkleurde buitenste bladeren. Kook het witlof 3 minuten in gezouten water. Giet af en laat goed uitlekken.

Giet de krieltjes af en stamp ze met de mosterd en melk tot een grove puree. Breng op smaak met zout en peper. Verdeel de puree over een ovenschaal.

Leg de plakken kaas naast elkaar op een snijplank, leg hierop de plakken ham. Wikkel de witlof in de ham en kaas. Verdeel de rolletjes op de mosterdpuree.

Zet de ovenschotel in de oven en bak in 25 minuten goudbruin.

Enjoy!


LIKE Mijn Kookavonturen op Facebook en blijf op de hoogte van nieuwe recepten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...