woensdag 13 mei 2015

Fruittaart met ricotta

Een tijdje hik ik er al tegenaan maar morgen is het dan echt zover; the BIG 30! Ik hoor dan ook bij de club van dertigers, mijn jaren als twintiger zijn voorbij. Maar genoeg sip gedoe want ik ben natuurlijk hartstikke blij dat ik de dertig gezond heb gehaald en dat is tijd voor een feestje! Vorig weekend maakte ik daarom deze heerlijke fruittaart met ricotta, een mooi rustiek taartje. En het taartje is nog niet zo slecht als je denkt!

Het recept is van Pascale Naessens, deze Belgische is een groot voorbeeld qua gezonde voeding. Haar recepten zijn altijd simpel maar heel smaakvol. In dit taartje zit maar een beetje suiker, de rest wordt gezoet met honing. Het is dan ook geen heel zoet taartje, maar wel heel vol van smaak. Het zanddeeg wordt heerlijk knapperig!


Je kunt deze taart ook met ander fruit maken. Bijvoorbeeld met nectarines en blauwe bessen of met pruimen. Peer lijkt me trouwens ook heerlijk! Het fruit leg je op een laagje ricotta, een lekkere combinatie! De ricotta zoet je met een beetje honing.


Fruittaart met ricotta
voor +/- 6 personen

2 appels (ik gebruikte granny smith)
handvol blauwe bessen
180 gr ricotta
6 eetlepels vloeibare honing
240 gr bloem
180 gr boter
60 gr kokossuiker (of gewone suiker)
2 eetlepels water
1 eiwit

Het deeg maak je door de bloem, de suiker en het water te mengen in een kom. Snijd de boter in kleine blokjes en voeg toe. Nu moet je je spierballen laten werken! Kneed alles goed tot je een mooi egaal deeg hebt. Maak een bolletje van het deeg en wikkel er plasticfolie omheen. Leg het deeg z'n 30 minuten in de koelkast zodat de boter in het deeg weer hard wordt.

Meng de ricotta met drie eetlepels honing.

Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd in dunne plakjes.

Strooi wat bloem op een stuk bakpapier. Rol het deeg meteen op het bakpapier uit tot een cirkel. Leg het bakpapier met deeg op een bakplaat. Het deeg barst vrij makkelijk, dit is normaal. Als dit gebeurt leg je gewoon twee stukjes op elkaar en druk je het aan met je vingers. 

Verwarm je oven voor op 180 graden.

Smeer een dikke laag ricotta op het deeg, laat ongeveer 5 cm van de rand vrij. Leg hierop het fruit en besprenkel er drie eetlepels honing over. Plooi nu de rand van het deeg over het fruit. Als het deeg barst plak je het gewoon weer aan elkaar. Het taartje hoeft er niet netjes uit te zien.

Smeer met een kwastje een beetje eiwit over het deeg, zo wordt het deeg mooi bruin bij het bakken.

Bak het taartje een half uurtje in de voorverwarmde oven. Laat de fruittaart daarna afkoelen, dan wordt het deeg lekker knapperig.

Enjoy!

LIKE Mijn Kookavonturen op Facebook en blijf op de hoogte van nieuwe recepten!



1 opmerking:

  1. Anneke, de taart ziet er heerlijk uit, natuurlijk komen wij een stukje taart proeven en toosten op je 30e verjaardag, zien je morgenvroeg;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...